Digitale basisvaardigheden

2.1 Hardware

De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.

In mijn stages en in mijn opleiding tot docent gebruik ik diverse soorten van hardware. Bijna bij alle soorten hardware gebruik ik mijn laptop. Ik sla mijn documenten zoals bijvoorbeeld mijn PowerPoints die ik gebruik voor mijn lessen op via Dropbox. Als ik les geef dan sluit ik mijn laptop via een HDMI-kabel aan op de beamer. Als er geen internetverbinding is dan gebruik in USB-Stick om de PowerPoint alsnog te laten zien. In het filmpje is te zoen hoe ik dit doe. Vervolgens is te zien hoe ik de PowerPoint laat zien via mijn TV. Dit is vergelijkbaar met een beamer, waar ook een HDMI-aansluiting voor nodig is.

2.2 Software

De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.

Als docent zijnde gebruik je vele bestanden. Daarbij vind ik het belangrijk dat alles overzichtelijk blijft en dat documenten snel weer te vinden zijn. Om overzicht te houden heb ik een mappenstructuur ingericht op Dropbox. Tijdens WPL3 op het Stad en Esch Lyceum gaf ik les aan 5 verschillende klassen. Per klas gebruikte ik veel bestanden zoals bijvoorbeeld een PowerPoint voor elke paragraaf en didactische werkvormen met docenten- en leerlingmodel. Per klas maakte ik mappen aan waar voor ik voor elke klas documenten in opgeslagen had. Ik vind het belangrijk dat alles snel terug te vinden is. Zo gaf ik les aan een 2 VWO klas en direct het uur erna gaf ik les aan 3 VWO. Doordat ik een goede mappenstructuur aanhoud kon ik direct de Powerpoint opstarten terwijl de ene klas het lokaal uit liep en de andere naar binnenkwam. Toen de 3 VWO-leerlingen op hun plek zaten kon ik direct met de les beginnen, omdat het opzoeken en starten van de PowerPoint slechts een ogenblik tijd in beslag nam. 

De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma's en presentatiesoftware.

Tijdens WPL3 heb ik veel gebruikt gemaakt van de Microsoft Office zoals PowerPoint en Word. Dit zijn voorbeelden van standaard kantoortoepassingen. Als docent heb ik het meest gebruik gemaakt van tekstverwerkers en presentatiesoftware, dit gebruik ik meestal in de voorbereiding en uitvoering van mijn lessen. Voor administratieve doeleinden gebruik ik soms spreadsheets. Ik maak het meest gebruik van Excel, het spreadsheetprogramma van Microsoft Office. Een voorbeeld van een spreadsheet die gebruikt heb tijdens WPL3 op het Stad en Esch is hieronder te zien. In deze spreadsheet zijn meerdere gegevens van een opdracht verwerkt die een HAVO 1 klas in groepsverband gedaan heeft. Bij deze opdracht gingen de leerlingen een onderzoekje doen naar voorzieningen in een buurt in Meppel. Als eerste heb ik alle groepsnummers in kolom gezet met daarachter de namen van de groepsleden. Vervolgens mochten de groepjes een buurt kiezen, maar elk groepje moest wel een andere buurt kiezen. Door middel deze spreadsheet hield ik goed overzicht welk groepje welke buurt had. Toen de leerlingen het onderzoekje hadden uitgevoerd moesten ze een verslag schrijven die ik vervolgens beoordeeld heb. Toen de cijfers bekend waren heb ik ze ook toegevoegd in deze spreadsheet. Ik vond het zeer interessant om te weten wat het gemiddelde cijfer was. Hierin biedt Excel ook mooie functies waardoor ik het zelf niet hoef uit te rekenen. Ik heb een formule gebruikt waarbij alle cijfers worden elkaar worden opgeteld (Kolom F2 tom F15). En vervolgens wordt het gemiddelde uitgerekend (/13). Zo wordt het gemiddelde cijfer van 6.85 duidelijk. De soms is te vinden in Cel F16. Hieronder is het Excelbestand te downloaden. 

De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.

Bij mijn stage op het Kamerlingh Onnes kreeg ik als opdracht mee om lessen te ontwikkelen die zowel ingezet kunnen worden in het fysieke onderwijs als in het onderwijs op afstand. Daarbij heb ik gekeken naar diverse apps en games. Om zo veel mogelijk interactie met de leerlingen te creĆ«ren heb ik LessonUp ingezet. LessonUp biedt mogelijkheden om op afstand toch een interactieve les te geven. In de volgende link is een les te vinden die ik heb toegepast tijdens een les bij een HAVO 3 klas op het Kamerlingh Onnes. Hiernaast is een voorbeeld van vraag te zien. Hierbij moest de leerling door middel sleepspel een verschijnsel/levensvorm plaatsen bij het juiste geologische tijdvak. 


De docent toont aan dat hij foto's, video's en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.

Voor de Coronacrisis was het heel normaal dat ik bij al mijn vrienden, familie en kenissen over de vloer kon komen. Ik had dus veel sociale interactie met mensen en ik besprak met mijn vrienden vaak wat mij bezig hield en wat mijn bezigheden waren. Tijdens  de 2 lockdowns kon dit niet meer. Hierdoor werd ik min of meer gedwongen om alternatieven te gaan vinden om dagelijkse bezigheden te delen met vrienden. Daarin biedt ICT hele interessante alternatieven. Tijdens de eerste lockdown heb ik een vlog gemaakt waarin ik een dag mijn bezigheden film, zo konden mijn vrienden toch zien wat ik op een dagelijkse dag deed in de lockdown. Om onderstaande vlog te maken heb ik filmpjes digitaal op mijn laptop gezet. Vervolgens heb ik alle losse filmpjes achter elkaar gezet en bewerkt door er muziek onder te zetten. Vervolgens heb ik deze film op YouTube gezet en gedeeld met mijn vrienden. 


2.3 Storingen

De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.

Tijdens stages heb ik diverse kleine storingen gehad met mijn laptop, beamer of een online onderwijsprogramma. Als de beamer het niet deed was vaak een kleine controle of de kabels goed waren aangesloten voldoende. Als mijn laptop vast liep gebruikte ik vaak de toetsencombinatie ctrl-alt-del. Zo kwam ik bij het taakbeheer en kon ik programma wat vastgelopen was afsluiten. 

In deze tijd van thuis werken kwam het af en toe voor dat ik op mijn laptop opeens geen internet meer had. Dit probleem was ook vrij eenvoudig op te lossen. Ik deed de internetrouter uit en en deed de wifi op mijn laptop uit. Dan wachtte ik een paar minuten en deed vervolgens de router weer aan. Wanneer alle lampjes van de router weer aan waren deed ik de wifi op mijn laptop weer aan. Meestal was toen de internetverbinding weer terug. 


ICT Portfolio Gerjan Okken
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin